USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY.

Dodano: 2 lata temu Czytane: 812 Autor:
Redakcja poleca!

ROZMOWA Z SENATOR RP. MAŁGORZATĄ KOPICZKO.

USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY.
Gdy pierwszego września 2014 r. masa sześciolatków poszła obowiązkowo do pierwszej klasy nie gasła zagorzała dyskusja o (nie)słuszności ustawy.
Jedni  ustawiali się w gigantycznych kolejkach do poradni psychologiczno – pedagogicznej, drudzy pełni optymizmu – pokładali nadzieje, że ich obserwacja i ocena gotowości szkolnej dziecka  jest słuszna. Po dziś dzień zdania a w chwili obecnej również doświadczenia są podzielone. Każdemu należy się uwaga, dla dobra tych, których w swoich rozważaniach winniśmy postawić w centrum – naszych dzieci. 

Dlaczego - podzielone?

INDYWIDULNOŚĆ DZIECKA  – to najważniejsze w tym procesie słowo, podkreśla  Senator RP Pani Małgorzata Kopiczko.



Pani Senator, spotykamy się, żeby porozmawiać  o edukacji od podstaw, edukacji z nowo uchwalonym „prawem”. Grudzień 2015 r. przyniósł nową ustawę, tematyką bardzo bliską Pani pracy i doświadczeniu.  Najważniejszą sprawą w tej ustawie jest powrót do zapisu, że obowiązek szkolny będzie obowiązywał od lat 7. 29.12.2015 r.  zabrała Pani w Senacie głos w tej sprawie, głos nagrodzony dużymi oklaskami. 
INDYWIDUALNE PODEJŚCIE – to trzeba zapisać sobie drukowanymi literami?


Tak, indywidualne podejście do dziecka jest kwestią najważniejszą. Wiem to z mojego wieloletniego doświadczenia na stanowisku nauczyciela i dyrektora szkoły. 
Z badań przeprowadzonych wśród pedagogów, nauczycieli wynika, że sześciolatek nie może dłużej skupić swojej uwagi. Jest zmęczony nauką w szkole i pracą domową, co prowadzi do uczucia smutku, płaczu, niezadowolenia, zmęczenia.
Dzieci 6-letnie charakteryzuje nieustanna chęć zabawy, ogromna potrzeba ruchu. Niestety nauczyciel mając w klasie 25 dzieci 6-letnich, nie ma możliwości wyjść na plac zabaw bez dodatkowej pomocy opiekuna. 

Faworyzowaniu i porównywaniu starszych do młodszych, Stasia do Jasia, zdecydowanie mówimy nie?

Zdecydowanie. 

A co z emocjami? 

Dzieci w wieku 6 lat są niedojrzałe emocjonalnie, nie mogą sobie poradzić z własnymi emocjami, z pragnieniami. Natomiast dziecko 7-letnie potrafi już spojrzeć z dystansem na pewne sprawy i rozumie jakie normy i zasady obowiązują w klasie. 
Podejmując decyzję o zapisaniu dziecka do klasy I w wieku 6 lat należy uwzględnić też inne czynniki np.: czy dziecko urodziło się w pierwszym, drugim, trzecim czy czwartym kwartale danego roku, bo to jest bardzo ważne. To jest bardzo duży przeskok. 
Bierzemy pod uwagę również czynniki społeczne: czy dziecko uczęszczało do przedszkola od trzeciego roku życia, czy uczestniczyło w różnych zajęciach rozwijających jego zainteresowania; w końcu – np. ile środków z budżetu domowego przeznacza się na rozwój zainteresowań, wycieczki, wyjazdy. 
Mam nadzieję, że dzięki wprowadzeniu programu 500 zł na dziecko, rodzic przeznaczy środki finansowe na edukację kulturalną, artystyczną i teatralną. 

Jaki wpływ na dziecko ma środowisko rodzinne? 

O środowisku szkolnym już mówiłam, ale bardzo ważne jest jeszcze środowisko rodzinne. Czy dziecko jest z rodziny pełnej, czy z niepełnej, czy jest jedno dziecko w rodzinie, czy jest to rodzina wielodzietna, które to jest dziecko w rodzinie. Oprócz tego istotny jest stan zdrowia dziecka. Dużym problemem w szkołach  jest brak logopedów. Dzieci 6-letnie mają bardzo duże problemy z wymową, mają wady wymowy, często seplenią. To prowadzi do problemów z czytaniem, a w konsekwencji z pisaniem. 

Rodzic. 

To rodzic będzie miał prawo zdecydować, czy jego dziecko pójdzie do szkoły w wieku 6 czy 7 lat  – chodzi tutaj o to indywidualne podejście, z uwzględnieniem czynników, o których mówiłam. Ważna jest dobra komunikacja z nauczycielami, którzy prowadzą dydaktyczną obserwację 6-latków. Dopiero wspólna rozmowa rodzica z nauczycielami może wpłynąć na ostateczną właściwą decyzję rodziców bo przecież to  oni najlepiej znają swoje dziecko. 

Co jest najważniejsze w edukacji?

Najważniejsze jest to, czy rodzice zaszczepią w domu chęć do nauki i podejmowania wyzwań, czy wspierają dziecko na każdym etapie edukacji szkolnej. To rodzic poprzez obserwację może kierunkować i inspirować dziecko w realizacji jego pasji i zainteresowań.  Wspólny czas – to zawsze procentuje w rozwój dziecka, to sfera poza ekonomiczna, gdzie nie potrzeba wielkich pieniędzy, potrzeba zaangażowania. 

Jakie zmiany, poza podwyższeniem wieku edukacji szkolnej, znajdują się w ustawie?

Powracamy do zerówek, czyli do obowiązkowej edukacji przedszkolnej dla dzieci 6-letnich. Zmiany dotyczą też  nadzoru pedagogicznego i kompetencji kuratora oświaty. Przywracamy weto kuratora oświaty w sprawie likwidacji szkół. Organ prowadzący, który będzie chciał zlikwidować szkołę będzie musiał mieć pozytywną opinię, czyli zgodę kuratora. Kompetencje  powierzamy Ministrowi Edukacji, będzie on wybierał kuratora i wicekuratora oświaty. 

Podsumujmy. 

Każde dziecko jest inne,  inaczej się rozwija, ma różne predyspozycje. Powinnością rodziców jest akceptować dzieci takimi, jakie są. Nie zawsze jest to łatwe, nisko kłania nam się lekcja tolerancji, jesteśmy różni, mamy inne aspiracje, preferencje i doświadczenia. 

Nie sprawdza się zarówno „sprawiedliwość” polegająca na równym traktowaniu” dzieci bez względu na wiek, osobowość, zainteresowania, jak i szufladkowanie na „zdolne  i bez talentu ”. 
Złotej recepty, jak wspomnieliśmy wcześnie nie ma, co więc  się sprawdza? 
Traktowanie dziecka jako jednostki odrębnej, wyjątkowej, traktowanie każdego indywidualnie. 
Pochwały, dostrzeganie indywidualnych cech, zdolności, umiejętności, talentów, pracy nad brakami. To najprostsza droga do zbudowania poczucia wartości, dowartościowania. 
„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi” – pisała Janusz Korczak, to piękna postawa, warta uwagi i praktyki wśród rodziców, nauczycieli, otoczenia dziecka. Pani Senator, podsumowałam i widzę, że wracamy znowu do początku, do  indywidualności?
 

Indywidualne podejście  do każdego dziecka jest sprawą kluczową, nie zawsze mimo starań możliwą na gruncie szkolnym, ale bardzo ważną w środowisku rodzinnym. Potrzeba mądrego podejścia -  
podkreśla Pani Senator Małgorzata Kopiczko. 



Serdecznie dziękuję za rozmowę. 
 
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
2+2=
Odpowiedź na powyższe pytanie:
Dodaj swój własny artykuł
Najczęściej komentowane
Kalendarz wydarzeń
Styczeń 2018
Dodaj wydarzenie »
Pon Wt Śr Czw Pt Sob Niedz
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
« Grudzień 2017   Luty 2018 »
Aktywne wątki na forum
www.elcka.pl